Facebook to nie tylko portal społecznościowy, na którym kontaktujemy się ze swoimi znajomymi, ale i narzędzie do promocji siebie i firmy w Internecie. Reklama na Facebooku staje się bardzo popularna. Dziś zaprezentuje jak krok po kroku zrobić reklamę na fejsie. Podpowiem również, jak na niej nie zbankrutować.
Reklama na Facebooku: czemu warto ?
Czas rozpocząć reklamowanie się Facebook. Nie muszę chyba pisać, że aby to zrobić, na tym GIGA serwisie społecznościowym należy posiadać na nim konto. Zaloguj się i dodaj ciekawy materiał, albo wybierz już istniejący. Zanim skonfigurujemy pierwszą reklamę musimy określić dwie kwestie:
- co chcemy reklamować (napisz swoje produkty i usługi),
- określić zasięg reklamy (czy działasz lokalnie, czy regionalnie, a może globalnie),
- do kogo chcemy trafić (określ kim są Twoi klienci).
Wyjmij kartkę i długopis i zapisz te informacje, wejdź na Facebooka, a następnie wykonaj kilka prostych kroków:
- Wejdź na zakładkę Utwórz reklamę (boczne menu, albo tutaj),
- Wybierz co chcesz promować. Czy Fanpage, czy stronę internetową, post, czy film,
- Chcąc reklamować stronę wybieramy Skieruj klientów do witryny,
- Potwierdź wybór klikając w Utwórz konto reklamowe,
- Wybierz strefę czasową i walutę w jakiej chcesz rozliczać Twoją kampanie,
- W kolejnym kroku musimy zakreślić parametry potencjalnych odbiorów. To ważny krok bo jak możesz się domyśleć im bardziej szeroki zasięg, tym drożej. Jeśli działasz na całym polskim rynku, to może się opłać (wszystko zależy od optymalizacji parametrów). Określ wiek, płeć, zasięg geograficzny reklamy. Określ również budżet projektu, zarówno dzienny jak i całkowity,
- W następnym kroku określasz format naszej reklamy i to co marketingowcy lubią najbardziej : nagłówki, opisy i słowa kluczowe oraz dodane do reklamy zdjęcie (niezwykle istotne), ale o tym później
- Wystarczy już złożyć zamówienie. Zanim to zrobisz, to polecam Ci przeczytać artykuł do końca. Poznasz strategię jak optymalnie wykorzystać nagłówek, opis i zdjęcie.
Nie można iść w kierunku, że szukamy tylko tanich reklam. Zadbajmy o odpowiednią konwertowanie, czyli o to aby koszt kampanii nie przekroczył finansowych jej efektów. Inaczej mówiąc jeśli Twój produkt kosztuje np 27 zł, to w tym kontekście nawet 2-3 zł za pozyskanie klienta przez Facebooka jest jak najbardziej do zaakceptowania.
Jak reklamować się na Facebooku prawie za darmo
Ostatnio obejrzałem rewelacyjny materiał i natychmiast muszę się nim z Tobą podzielić. Mam nadzieje, że Daniel się nie obrazi. Tworząc kampanie na Facebooku możesz dojść do wniosku, że płacimy Facebookowi za wiele rzeczy, za wyświetlenia, za laiki, za komentarze … i nawet komentarze lik-ów, a nam chodzi przecież o ruch na stronie. Za moment zdradzę Ci jeden z rewelacyjnych sposobów jak łatwo i efektywnie gromadzić ruch na Twoją stronie. Te same zasady dotyczą zarówno stron firmowych, sprzedażowych, czy sklepów internetowych.
Recepta jest prosta. Napisz post na swoim Fanpage z krótką informacją o stronie oraz (obowiązkowo) linkiem, na którym chcesz mieć ruch. Link poprzedź tekstem np. „więcej szczegółów znajdziesz na”, aby dodatkowo wymusić działanie na odwiedzających Twój post. Z Facebookiem rozliczaj się jednak tylko za polubienie posta. Testowałem tą metodę i wyobraź sobie, że zdecydowana większość osób zanim polubi Twój post (a Facebook zabierze Ci pieniądze) kliknie na link. Jednym z powodów jest to, że button (przycisk) like jest pod linkiem, a wiele osób przed kliknięciem chce zobaczyć czy warto coś polubić. To tylko jeden z genialnych sposobów na efektywną reklamę na Facebooku.
Ile kosztuje reklama na Facebooku ?
Aby odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje reklama na Facebooku, musimy określić kilka fundamentalnych rzeczy. Z pewnością nieopłacalna jest reklama kierowana do wszystkich. Dlatego musimy określić:
- profil Naszych klientów,
- czas rozpoczęcia i zakończenie reklamy,
- budżet jakim dysponujemy.
Traktuj to jako naczynia połączone, jeżeli zmienimy jedno założenie, wpływa ono na drugie i daje inny rezultat. Nie ma co przepłacać, dlatego optymalizacja w tym przypadku jest kluczowa. Jeżeli nie masz określonego profilu klienta odpowiedz na kilka pytań:
- Czy zależy Ci na zwiększenie zasięgu Twoich postów, czy na promocji danego wydarzenia.
- Czy Twoim priorytetem jest to, aby komentowano, lajkowano, udostępniano Twój post, czy zależy Ci na konkretnej reakcji, czyli kontakcie od klienta, czy pozostawieniu wiadomości (Facebook zna swoich użytkowników i wie kto lubi lajkować, komentować, a kto częściej od razu szuka możliwości kontaktu z autorem wpisów). Podkreślam, że algorytm Facebooku potraktuje jedną grupę priorytetowo, ale o drugiej nie zapomni, bądź spokojny.
- Skąd pochodzą Twoi klienci, czy działasz lokalnie na rynku o promieniu 10, 20, 50, 100 kilometrów, a może całej Polski.
- Zastanów się, czy Twoi klienci korzystają często z Instagrama ?
- Ostatnia rzecz do ustalenia, ale w zasadzie powinna być pierwsza. Ile zamierzasz przeznaczać na płatną reklamę na Facebooku – w skali miesiąca, czy jednorazowo?
Facebook, określi Ci przybliżone koszty dziennej i widełki osób, którym wyświetli się Twój post, czy zwiększy zasięg. Facebook od jakiegoś czasu daje możliwość śledzenia konwersji, czyli skuteczności reklamy za pomocą narzędzia zwanego Pikselem Facebooka, ale o tym co to jest i jak z niego korzystać napiszę w osobnym artykule.
Przykładowe koszty reklamy na Facebooku
Pamiętaj, że płacisz Facebookowi za określone czynności (wyświetlenia, kliknięcia Twojej strony itp.), dlatego optymalizacja tych elementów sprawi, że po prostu wydasz mniej na reklamę. Przeprowadzono analizę kosztów reklam, wśród polskich fraz reklamowych na Facebooku. Koszty należy podzielić na te, które ponosimy za wyświetlanie reklamy (CPM – koszt tysiąca odsłon reklamy) oraz koszt za kliknięcie w link (CPC). Średni koszt tysiąca wyświetleń naszej reklamy wyniósł w analizowanych przypadkach ok. 0,25 zł. Jeśli chodzi o średni koszt za kliknięcie w reklamę, wynosił on odpowiednio 0,64 zł. Można płacić również za każdego like oraz fana na Fanpage. Sądzisz, że to dużo ?! Ja też tak myślę. Pamiętaj o tym, że to średnia stawka, są wyższe i niższe. To właśnie odpowiednia optymalizacja sprawia, że korzystamy z tych niższych stawek.
Aktualnie reklama na Facebooku to najbardziej efektywne narzędzie internetowego marketingu
Darmowy webinar marketingowy
Za każdym razem, kiedy tworzę kolejną kampanię reklamową na Facebooku staram się dostosować koszty danej reklamy do potencjalnych zysków. Inaczej dobiera się słowa kluczowe do oferty produktów lub usług za 20 zł, inaczej za 200 zł, a inaczej za 2000 zł. Jeśli miałbyś jakieś pytania dotyczące tworzenia i optymalizacji reklamy na Facebooku i nie tylko, zapraszam najpierw na darmowy webinar marketingowy na www.trenermarketingu.pl a później polecam kompleksowy kurs, gdzie każdy może tworzyć skuteczne strategię marketingowe dla niemal każdej branży.
Michał Szafrański